Professionele foto’s voor websites
Doel van de website
Het doel van een website bepaalt de keus voor type foto’s. Bij de juiste combinatie versterken webtekst en webfoto elkaar. Stockfoto’s zijn soms een optie, maar de meeste website bezoekers zien direct dat het een ingekocht beeld betreft. Geen weerspiegeling van de werkelijke organisatie. Een gemiste kans want eigen fotowerk versterkt je identiteit en ondersteunt je imago.
Foto’s die voor conversie zorgen
Niet elke foto is geschikt voor een website. Bezoekers van websites kijken graag naar mensen en specifiek naar de ogen. Als de persoon op de foto ‘kijkt’ in de richting van een knop met aanbieding, productinformatie of gebruiksaanwijzing, zullen meer bezoekers die button aanklikken; de zogenaamde call-to-action. Dat principe geldt ook voor beweging. Een persoon die op een webpagina rent, rijdt, of ergens naartoe wijst, neemt de ogen van de surfer mee in die richting. En dat gaat ook op voor een voorwerp dat rolt of een dier dat beweegt. Foto’s waarop mensen je frontaal vanaf het scherm aankijken zijn minder geschikt voor websites. Een dergelijke beeld eist zoveel aandacht op, dat de informatie eromheen de surfer ontgaat.